Po pierwsze każde pozycjonowanie międzynarodowe zacznij od analizy słów kluczowych. Do analizy możesz wykorzystać darmowe narzędzie SEO jakim jest Planer słów kluczowych. Dzięki temu artykułowi dowiesz się jak z niego korzystać – darmowe narzędzia SEO.
Analiza słów kluczowych.
Zawsze, gdy analizujesz słowa kluczowe zwróć uwagę na wielkość konkurencji na wybranym rynku zagranicznym. Na przykład ustanawiając w analityce Google ADS – Polskę jako obszar analizy słów kluczowych, otrzymasz ilość 31 milionów użytkowników. Następnie wybierając jako obszar analizy – Stany Zjednoczone, zasięg zwiększa się ponad dziewięciokrotnie do 292 milionów użytkowników. Krótko mówiąc zwiększa się również konkurencja, czyli ilość stron z którymi będziesz rywalizował o topowe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Wybór domeny.
Kolejny kluczowy punkt to wybór domeny. Tutaj zazwyczaj pojawiają się 3 możliwe sytuacje:
- Posiadasz domenę regionalną np. mojastrona.pl prowadzoną w języku polskim i chciałbyś wprowadzić dodatkową wersję językową.
- Posiadasz domenę globalną np. mojastrona.com prowadzoną w języku polskim i chciałbyś wprowadzić dodatkową wersję językową.
- Chcesz wybrać nową domenę pod pozycjonowanie zagraniczne.
1 Wersja – mojastrona.pl
Pierwsza sytuacja występuje gdy twoja domena jest regionalna np. mojastrona.pl i chcesz pozycjonować się na innym rynku regionalnym np niemieckim, brytyjskim czy włoskim. Zdecydowanie rozsądnym rozwiązaniem będzie kupienie domeny regionalnej dla wybranego rynku. Na przykład w celu pozycjonowania w Niemczech domenę z rozszerzeniem .de. Wyraźnie taką strategię stosują największe serwisy ecommerce np. Grupa Allegro. W rezultacie na rynku czeskim serwis Allegro występuje pod domeną Allegro.cz na Słowacji Allegro.sk.
Przykład uporządkowania wersji językowych dla różnych domen regionalnych:
- mojastrona.pl – wersja polska
- mojastrona.en – wersja angielska
- mojastrona.de – wersja niemiecka
Mimo wszystko nie oznacza to, że nie możesz tworzyć dodatkowej wersji językowej (np. niemieckiej) w rozszerzeniu .pl. Co więcej, powinieneś ją stworzyć. Ale zadaj sobie pytanie jak często trafiasz w internecie na strony polskojęzyczne w domenie .fr .it. .de. Zakładam, że trafiasz na nie rzadziej ponieważ firmy międzynarodowe korzystają z oddzielnej domeny .pl na rynek Polski. Domenę dobrze dobierać do lokalizacji, chyba że działasz domyślnie w języku angielskim, wtedy idealna jest domena globalna.
2 Wersja – mojastrona.com
W przypadku jeżeli posiadasz domenę globalną i planujesz pozycjonować się na rynku angielskojęzycznym dobrym rozwiązaniem może okazać się wprowadzenie wersji angielskiej z wykorzystaniem domeny globalnej. Możesz stworzyć wersje językowe na domenie globalnej. Wykorzystanie domeny globalnej będzie najbardziej optymalne w przypadku języka angielskiego. Dla języków regionalnych (hiszpański, włoski, niemiecki itp.) najbardziej optymalny pod SEO będzie wybór domen regionalnych na dany rynek.
Pozycjonowanie międzynarodowe, przykład uporządkowania wersji językowych na domenie globalnej:
- mojastrona.com/pl/ – wersja polska
- mojastrona.com/en/ – wersja angielska
- mojastrona.com/de/ – wersja niemiecka
3 Wersja
W trzecim przypadku możesz wybrać dowolną nazwę domeny i twoim jedynym ograniczeniem jest jej dostępność. W tym przypadku poza nazwą firmy warto sprawdzić czy dostępna jest nazwa generyczna na którą chcesz pozycjonować. Powiedzmy, że sprzedajesz „filtry do wody”. W takim wypadku nazwa generyczna waterfilters.com lub water-filters.com dla pozycjonowania w USA lub UK jest dobrym wyborem.
Domeny o nazwie generycznej to te, które składają się z ogólnych terminów, często związanych z konkretną branżą lub tematem. Na przykład, domena “meble.pl” jest domeną o nazwie generycznej, ponieważ odnosi się do branży meblarskiej. Domeny te są bardziej ogólne i mogą być łatwiejsze do zapamiętania przez użytkowników. Dobrze pozycjonują się po wpisaniu nazwy nazwy w wyszukiwarkę.
Dlatego przed wyborem nazwy domeny warto przeprowadzić analizę słów kluczowych. Szczególnie jeżeli twoja marka nie jest rozpoznawalna wybór słów generycznych może okazać się dobrym rozwiązaniem. Szukaj słów kluczowych związanych z twoja branżą, które są często wyszukiwane.
Pozycjonowanie międzynarodowe, podsumowanie,
Jeżeli prowadzisz ekspansje zagraniczne w języku angielskim rekomendujemy przetłumaczenie twojej głównej domeny na język angielski w schemacie mojastrona.pl/en/ oraz stworzenie dedykowanego serwisu na domenie globalnej w domyślnym języku angielskim mojastrona.com. Rozważ też zakup angielskich domen generycznych związanych z twoim biznesem.
Jeżeli prowadzisz ekspansje w języku regionalnym (np. niemiecki) rekomendujemy przetłumaczenie twojej głównej domeny na język niemiecki w schemacie mojastrona.pl/de/ i zakup domeny regionalnej mojastrona.de. Rozważ też zakup niemieckich domen generycznych związanych z twoim biznesem.
Google przyznaje, że domeny generyczne mają wpływ na wynik wyszukiwania.
Nasze systemy rankingowe uwzględniają słowa w nazwach domen jako jeden z wielu czynników decydujących o tym, czy treść pasuje do wyszukiwania. Nasz system domen o dopasowaniu ścisłym działa jednak tak, aby nie przypisywać zbyt dużego udziału treściom przechowywanym w domenach, które zostały zaprojektowane po to, aby dokładnie pasowały do określonych zapytań. Ktoś może np. utworzyć nazwę domeny zawierającą słowa „najlepsze-miejsca-na-obiad”, licząc na to, że w ten sposób uzyska wyższą pozycję treści w rankingu. Nasz system dostosowuje się do takich sytuacji.
https://developers.google.com/search/docs/appearance/ranking-systems-guide?hl=pl